Dziś napiszemy o tym jak wspierać koordynację wzrokowo- ruchowa, czym jest i jaki ma wpływ na rozwój naszego dziecka.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa to zdolność zsynchronizowania ruchów z tym, co dostrzegamy wzrokiem. Sprawność tę dzieci ćwiczą od urodzenia.
Dobra koordynacja ręka-oko jest niezbędna do wykonywania codziennych czynności, jak rysowanie, czynności samoobsługowe, pisanie, gry zręcznościowe rożnego rodzaju manipulacje.
Jak rozpoznać zaburzenia koordynacji wzrokowo- ruchowej?
Dzieci ze słabo wyćwiczoną koordynacją wzrokowo-ruchową charakteryzują się słabą precyzją ruchów i przejawiają trudności podczas wykonywania prostych zadań. Należą do nich takie czynności jak ubieranie się, prawidłowe chwytanie i rzucanie piłki, utrzymanie równowagi przy staniu na jednej nodze czy wykonywanie prac plastycznych.
Jak zauważyć czy dziecko ma problemy z koordynacją ręka-oko?
Symptomy zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej można zauważyć już u kilkumiesięcznych dzieci. Niemowlęta z takim zaburzeniem nie raczkują, mają trudności z utrzymaniem równowagi w pozycji siedzącej i stojącej. Dzieci powyżej roku mogą nie być zainteresowane rysowaniem, przejawiać problemy z naśladowaniem ruchu w linii prostej w pionie i poziomie, nie potrafią też narysować koła. Są to zazwyczaj dzieci, które mają spore problemy w zabawach manipulacyjnych.
Wszystkie te objawy znacznie nasilają się w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej od urodzenia ma o tyle duże znaczenie, ze warunkuje działanie całego organizmu, wpływając na funkcjonowanie układu przedsionkowego, proprioceptywnego czy dotykowego. W przypadku wszystkich tych zaburzeń, terapię jaką najczęściej zaleca się dziecku, jest terapia integracji sensorycznej.
Nim dojdzie do terapii, możemy samodzielnie zadbać o to, by wyćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową dziecka.
Przykłady zabaw:
- zabawy z piłką, balonikiem, woreczkiem, podrzucanie, łapanie, toczenie
- rzuty do celu,
- samodzielne ubieranie poszczególnych części garderoby,
- robienie kulek z papieru,
- układanie wieży z klocków (nie Lego, ale np. drewnianych – chodzi o to, by nie dało się ich łatwo złączyć),
- przelewanie płynów z naczynia do naczynia,
- stemplowanie,
- przewlekanie sznurka, wstążki,
- sortowanie klocków według kolorów, kształtów, wielkości,
- zapinanie guzików,
- układanie puzzli,
- wycinanie i wydzieranie z papieru,
- nawlekanie koralików,
- podnoszenie i wyjmowanie małych przedmiotów z niewielkich naczyń,
- jednoczesne malowanie obydwoma rękami na dużych powierzchniach.
Wiele pomocy wspierających koordynację wzrokowo- ruchowa znajdziesz w naszym sklepie
Pomogą Wam w tym również nasze pomoce.
Serdecznie Zapraszamy