
Dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia, przy jednoczesnych co najmniej przeciętnych zdolnościach intelektualnych, które utrzymują się pomimo stosowania takich samych metod oddziaływań edukacyjnych, terapeutycznych i wzrastania w porównywalnych warunkach środowiskowych, jak inne dzieci.
Pierwsze objawy mogą być widoczne już w wieku niemowlęcym, ale najczęściej obecne standardy diagnostyczne przewidują diagnozę dysleksji u trzecioklasistów i czwartoklasistów. Przyczyny dysleksji są złożone, ale wśród najczęściej przywoływanych są mikrouszkodzenia w mózgu i dziedziczenie tzw. predyspozycji. Warto podkreślić, że niepodejmowanie działań terapeutycznych od pierwszych lat szkolnych może prowadzić do utrzymywania się trudności szkolnych, a w konsekwencji nawet zaburzeń emocjonalnych. Jednak przy odpowiedniej terapii objawy dyslektyczne można łagodzić tak, że są prawie nieodczuwalne dla potencjalnego dyslektyka i środowiska szkolnego/zawodowego. Terapia jest procesem długotrwałym, żmudnym, ale możliwym do wykonania dla przeciętnego dziecka. Coraz częściej w procesie terapii wykorzystuje się gry i zabawy edukacyjne.
My polecamy cały wachlarz pomocy edukacyjnych, których zastosowanie zależne jest od kreatywności terapeuty
Ćwiczenia usprawniające analizator wzrokowy ;
- Dobieranie par identycznych obrazków.
- Wyszukiwanie różnic w obrazkach lub słowach.
- Zabawy typu „Kto zmienił miejsce?” albo „Do czego to pasuje?”.
- Porządkowanie historyjek obrazkowych.
- Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazkach.
- Układanie puzzli lub ilustracji po uprzednim ich przecięciu.
- Nazywanie czynności przedstawionych na rysunkach.
- Szeregowanie figur według określonych zasad.
- Różnicowanie figur geometrycznych pod względem koloru, kształtu, wielkości itp.
- Obrysowywanie prostych figur, łączenie kropek, kopiowanie przez kalkę.
- Odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków.
- Zabawy w geometryczne domino, geometryczne loteryjki i mozaikowe układanki.
- Segregowanie liter, np. „Z rozsypanych liter otocz kółkiem wszystkie literki K”.
- Wyszukiwanie tej samej litery w tekście.
- Wyodrębnianie sylab w wyrazach.
- Wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych.
Pozostałe rodzaje ćwiczeń wpływające na poszczególne sfery;
- Ćwiczenia redukujące zaburzenia lateralizacji i orientacji w przestrzeni ;
- Ćwiczenia ortograficzne
- Ćwiczenia na czytanie ze zrozumieniem
- Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności grafomotorycznych
- Ćwiczenia usprawniające analizator słuchowy